دیار نخل و رود

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

ساعت

امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 642
بازدید کل : 97836
تعداد مطالب : 153
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1

Alternative content



فعالیت 24ساعته بدن(2)

ساعت سیزده:بدن از تب وتاب مي افتد. بهره وري در اواسط روز 20 درصد كاهش پيدا ميكند. همه اعضاي بدن در پايين ترين سطح فعاليت ميباشند. در اين ساعت فقط كيسه صفرا است كه خوب فعاليت ميكندومشغول هضم غذاي نيمروزي است.

 

ساعت چهارده: احساس خستگي بروز ميكند چون فشار وترشح هورمون ها كم ميشود . براي افرادي كه از دندانپزشكي تر س دارند اين ساعت بهترين زمان است چون افراد در اين ساعت كمتر احساس درد ميكنند.اين وضعيت تا سي دقيقه ادامه خواهد داشت.

 

ساعت پانزده:در اين زمان انرژي دوباره به بدن بر ميگرددو حافظه خوب كار ميكند ومرحله دوم از بهره وري آغاز مي شود.ولي كمتر از آن چيزي كه بدن صبح داشت.

 

 ساعت شانزده: براي ورزش كردن بهترين ساعت است فشار وگردش خون بدن در بهترين حالت است.

 

ساعت هفده:فعاليت ارگانها به بالاترين حد خود مي رسد.نيرو افزايش پيدا ميكند. اكسيژن زيادي استفاده ميشود. كليه ومثانه خوب كار ميكند. زماني است كه ناخنها وموها خوب رشد ميكند.اسيد معده افزايش پيدا ميكند به همين دليل در اين ساعت احتمال خونريزي هم بيشتر است.

 

 ساعت هیجده: الآن زمان مناسبي براي خوردن شام است. پانكراس در اين ساعت فعاليت خوبي دارد.

 

ساعت نوزده:ميزان فشار خون وضربان نبض كاهش پيدا ميكند.بهمين دليل كساني كه از دارو هاي كاهش دهنده فشار خون استفاده ميكنن بايد دقت بيشتري داشته باشند . چون دارو هاي فشار خون در اين زمان بايد با احتياط بيشتري مصرف شود. تاثير دارو هاي ضد افسردگي در اين ساعت خيلي زياد است.

 

ساعت بیست:ميزان چربي كبد كاهش ميابد وخون كثيف از هر زمان بيشتر به قلب مي رسد. كساني كه آلرژي يا آسم دارند در اين سعت بايد از دارو هايشان استفاده كنند.آنتي بيوتيكها از اين قاعده مستثني نيستند چون در اين ساعت بيشترين تاثير را دارند.

 

نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: جمعه 5 مهر 1392برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

حافظه وهوش(2)

 رعایت کردن بهداشت خواب : خواب کافی ،بموقع خوابیدن ،عدم بی خوابی های

مکرر،خواب راحت .

تغذیه مناسب : استفاده از سبزی و میوه جات به اندازه کافی ،استفاده از

مویز ،کشمش ،انجیر ،پیاز بخاطر دارابودن کلسیم وفسفر. استفاده ار عسل

بسیار خوب است .همچنین استفاده از انگور و انار شیرین

تغذیه نامناسب باعث کاهش قدرت حافظه می گردد .مانند نوشابه های گازدارو

الکلی و پرخوری

ماهی و میگو ،خاویار و سیب بخاطر داشتن فیبر بسیارمفید می باشد.(حتی

بوکردن سیب نیز سلولهای حفظه راتحریک می کند و باعث تقویت حافظه می شود .

آب و هواهوای آلوده در شهرهای صنعتی باعث اثر منفی  در کار سلولهای

مغزی می شود .

وضعیت روحی و ذهنی مناسب : کاهش استرس، شاداب بودن باعث افزایش قدرت حافظه می گردد.

یادگیری مطالب جدید : مطالعه روزانه باعث تحریک سلولهای حافظه و در نتیجه

افزایش توان حافظه می گردد.


ادامه مطلب
نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

حاشیه های جشن نیمه شعبان 92

 


ادامه مطلب
نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: جمعه 8 شهريور 1392برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

قانون های موفقیت در زندگی(2)

3- مردم کاری را انجام می‌دهند که نفع یا سودی برایشان داشته باشد، بنابراین مشخص کنید که رفتار شما چه منافعی برای‌تان دارد و یا رفتار دیگران چه منافعی برای‌شان دارد؟
- حتی بدترین رفتارهای ممکن هم، منافعی دارند زیرا اگر از رفتاری که می‌کنید هیچ سود و منفعتی عایدتان نمی‌شد، مسلماً آن رفتار را انجام نمی‌دادید.
- منافع حاصل از یک رفتار بخصوص را مشخص کنید، چون شما نمی‌توانید رفتاری را ترک کنید مگر اینکه از منافع حاصل از آن رفتار آگاهی پیدا کنید.
- دقت کنید که ممکن است رفتار شما به خاطر ترس از طرد شدن باشد. مسلماً تغییر نکردن کار آسان‌تری است، ولی شما باید سعی کنید چیزهای تازه و نویی را امتحان کنید و یا در مسیر جدید گام بردارید.
4- تا به وجود مسئله‌ای اقرار و اعتراف نکرده باشید نمی‌توانید آن‌را تغییر دهید. پس سعی کنید در ارتباط با زندگی و افراد، با خودتان صریح و شفاف باشید.
- اگر نخواهید و یا نتوانید که آگاهانه به رفتارهای منفی، ویژگی‌های شخصیتی و الگوهای زندگی‌تان اقرار و اذعان داشته باشید، پس نمی‌توانید آنها را تغییر دهید.
- اقرار و اعتراف کردن به چیزی، در حقیقت سیلی‌زدن به خودتان به هنگام مواجهه با واقعیت است و این که شما هزینه و تاوان هر کاری را می‌پردازید، به خودتان دروغ نمی‌گویید، انکار نمی‌کنید و حالت تدافعی هم نمی‌گیرید.
- شرایط و موقعیت فعلی شما چیست؟ اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی درستی برای زندگی‌تان داشته باشید، پس باید موقعیت و شرایط فعلی زندگی‌تان را به طور شفاف و روشن مشخص کنید. زندگی شما برای تغییر کردن، در وضعیت خیلی بدی نیست و خیلی دیر هم نشده است.

نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: یک شنبه 6 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

جشن های قدیم ایرانیان(12)

اسفند

یکم اسفند:اورمزد روز

جشن " اسفندی " وهدیه به زنان درنیاسرِکاشان،اقلید ومحلات،وپختن "آش اسفندی ".آغازسال نودر تقویم محلی نطنز،ساوه وکاشان.درفراهان معروف به " آفتوبه حوت "(آفتاب در برج ماهی).همچنین جشن "آبسالان/جشن روباه" به مناسبت روان شدن جویبارها وطلیعه بهاروخجستگی دیدارروباه در این روز بود.جشنی به نام" کوسه سواری " که نمایشی خنده آوربود که توسط مردی کوسه رو که بر درازگوشی سوار بوده برگزار می شده است.کوسه خود را باد می زده ومردم به اوآب می پاشیده اند.

پنجم اسفند:سپندار مذروز

دربیست وپنجمین روزپس ازجشن سده...جشن " اسفندگان "است که به معنای فروتنی،پاک ومقدس وبه افتخارایزدبانوی زمینِ سرسبزبرگزار می شد.روزگرامیداشت زنان در ایران باستان بوده واین روز به نام" مردگیران " درادبیات باستان بکاررفته است.به جزاین به نام جشن "وخش"گرفته شده است.

دهم اسفند:آبان روز

جشن " وخشنکام "در گرامیداشت رود" آمودریا /جیحون"،بزرگترین رود سرزمین های ایرانی.این نام ازبزرگترین شاخه آمودریابنام رود" وخش " گرفته شده است.

دیار نخل و رود-ته ستون های کاخ کوروش(چرخاب برازجان)

نوزدهم اسفند:فروردین روز

جشن " نوروز رودها"،لایروبی وپاکسازی رودها،کاریزهاوچشمه هاهمراه باپاشیدن عطروگلاب برآنها.

بیستم اسفند:بهرام روز

جشن "گلدان" یا "اینچه "،روزآماده سازی وکاشت گلهاوگیاهان درگلدان ها ونیزجشن درختکاری.

بیست ونهم اسفند:سپندروز

جشن پایان فصل زمستان و"برابری شب وروز/برابری سرما وگرما".دراین روز مردمان دختری را برشتری آذین شده می نشاندندوهمراه باشادی وسرود او را به آب های دریاچه هامون می بردند.جشن "علفه " درخمین،همراه با بردن علف های صحرایی به خانه وروشن کردن چراغی درهمه اتاق ها درهمین روزبرگزار می شود.شامگاه آخرین روزسال دربسیاری ازنواحی ایران بربام ها آتش   

می افروزند.

نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

عشق وپیری

زن وشوهری بیش از 60 سال با یکدیگر زندگی مشترک داشتند. آنها همه چیز را به طور مساوی بین خود تقسیم کرده بودند. در مورد همه چیز با هم صحبت می کردند و هیچ چیز را از یکدیگر مخفی نمیکردند مگر یک چیز:یک جعبه کفش در بالای کمد پیرزن بود که از شوهرش خواسته بود هرگز آن را باز نکند و در مورد آن هم چیزی نپرسد.در همه ی این سالها پیرمرد آن را نادیده گرفته بود و در مورد جعبه فکر نمی کرد. اما بالاخره یکروز پیرزن به بستر بیماری افتاد و پزشکان از او قطع امید کردند.در حالی که با یکدیگر امور باقی را رفع رجوع می کردند پیرمرد جعبه کفش را از بالای کمد آورد و نزد همسرش برد. پیرزن تصدیق کرد که وقت آن رسیده که همه چیز را در مورد آن جعبه به شوهرش بگوید. واز او خواست تا در جعبه را باز کند. وقتی پیرمرد در جعبه را باز کرد دو عروسک بافتنی و دسته ای پول بالغ بر 95هزار دلار پیدا کرد. پیرمرد در این باره ازهمسرش سوال کرد.

 

دیار نخل و رود

  پیرزن گفت:"هنگامی که ما قول و قرار ازدواج گذاشتیم مادر بزرگم به من گفت که راز خوشبختی زندگی مشترک در این است که هیچ وقت مشاجره نکنید. او به من گفت که هر وقت از دست تو عصبانی شدم باید ساکت بمانم و یک عروسک ببافم." پیرمرد به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. تمام سعی خود را به کار برد تا اشک هایش سرازیر نشود. فقط دو عروسک در جعبه بودند. پس همسرش فقط دو بار در طول تمام این سا لهای زندگی و عشق از او رنجیده بود. از این بابت در دلش شادمان شد. سپس به همسرش رو کرد و گفت:"عزیزم، خوب، این در مورد عروسک ها بود. ولی در مورد این همه پول چطور؟ اینها از کجا آمده؟" پیرزن در پاسخ گفت: " آه عزیزم، این پولی است که از فروش عروسک ها بدست آورده ام."

نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

آغازهایی به رنگ عشق !

طلوع نور، همراه است با آغازی که برای هرکدام از ما رنگ و طرحی منحصر و مخصوص به خود دارد. از خانه بیرون می‌زنیم؛ صبحانه‌خورده یا نخورده، شاد یا غمگین، باانرژی یا بی‌حال و کم‌رمق؛ در تمام حالت‌های ممکن، از خانه به قصد رفتن به محل کار خارج می‌شویم و در این بیرون‌آمدن از یک محیط و وارد‌شدن به محیطی دیگر، عملاً یک‌سری تغییرات، ما را دچار خود خواهد نمود؛ محیط گرم و صمیمی خانه و دنیای خارج از آن با مختصات ویژه و مخصوص به خود. هر کدام از ما وقتی قدم در محیط بیرون از خانه می‌گذاریم، بخشی از تابلوی آن‌روز و یا تکّه‌ای از پازل جامعه را کامل می‌نماییم؛ تابلویی با هزاران‌هزار تکّه که هریک از ما به آن حس و وجود می‌بخشیم. شما خودتان در لحظاتی کوتاه، تصور نمایید که اگر آدم‌هایی اخمو، گیج و گنگ و ناراحت و عصبانی با بی‌حالی تمام خواسته باشند این پازل را کامل نمایند، چه اتفاقی می‌افتد و سرنوشت آن تابلو چه خواهد شد؟!


ادامه مطلب
نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

جشن های قدیم ایرانیان(11)

بهمن

دوم بهمن:بهمن روز

جشن " بهمنگان "،جشنی در ستایش وگرامیداشت "بهمن"به معنای "اندیشه نیک" .دراین روز آشی به نام "آش بهمنگان"یا"آش دانگو"به صورت گروهی پخته می شده که نام  "دانگو/دانگی" برگرفته ازهمین سنت اشتراکی آن است.

دهم بهمن:آبان روز

شامگاه این روز،جشن بزرگ "سَدَه" درچهلمین روزِپس از"یلدا" وصدمین روزپس ازاول آبان است.جشن سده درنواحی گوناگون بانام های مختلفی شناخته می شود:در خراسان"سَرِه"،درحوالی اراک "جشن چوپانان"،درخمین "کرِده"،دردلیجان "هَله هَله" ودربدخشان تاجیکستان به نام "خِرپچار"نامیده شده....درفراهان،سنگسرِسمنان وجاهایی دیگر،چهارروزپیش وپس ازسده را"چار وچار"وسردترین شب ها می دانندکه سده میانه آن جای گرفته...همچنین جشن ونمایش "کوسه ناقالدی"که دونفردرکوچه ها به نوازندگی وسرودخوانی می پردازند،مربوط به همین روز است.یکی ازدونفرنقش بُزنر رابه عهده می گیرد.این مراسم درگیلان نیزبانام "آینه تکم"برگزار می شود.این نمایش شباهت فراوانی با"کوسه سواری"ونیز"حاجی فیروز"نوروزی دارد.مهمترین دلیل پیدایش این جشن،انجام آیین هایی نمادین برای کاستن از شدت سرما است.

پانزدهم بهمن:دی به مهر روز

جشن میانه زمستان،آغاز سال نو درتقویم های شمال غربی هندوکش درافغانستان امروزی وتقویم های محلی لرستان،بختیاری وکردستان...زمان برگزاری جشن "پیرشالیار"در"اورامانات"نیز هست.

بیست ودوم بهمن:باد روز

جشنی بنام"باد روزی" یا "کژین" درگرامیداشت "باد"در اوستای "واتَه" برگزار می شود.این جشن نیز با بازار همگانی همراه بوده ودرآن روزریسمان هایی ازنخ هفت رنگ را به آغوش بادمی سپرده اند.
سی ام بهمن:انارام روز   

جشن آبریزگان دیگری که با نام" آفریجگان "نیز شناخته شده است.

نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

تغيير عادت منفي به مثبت

كلمه ها عقايد شكل گرفته و افكار بيان شده هستند به عبارت ساده آن چه مي گويي فكري است كه بيان مي شود. كلمه ها و انديشه ها داراي امواجي نيرومند هستند كه به زندگي و امورمان شكل مي دهند.

اگر يك كارگر بي سواد بتواند يك اصطلاحي را در دنيا شايع كند؛ پس من و تو، ما و شما به طور حتم مي توانيم استفاده از كلمه ها و اصطلاح هاي مثبت را در سطح كل ايران گسترش داده و انرژي مثبت را بين همه پخش كنيم. فكر مي كنيد چرا حضرت محمد مي فرمايند : "فرزندان خود را به نام هاي نيك خطاب كنيد"

امروزه ثابت شده كه كلمات منفي نيروي منفي به سمت شخص مي فرستند و او را به سمت منفي و بيماري سوق مي دهند! به طور مثال وقتي به ما مي گويند خسته نباشي دراصل خستگي را به يادمان مي آورند و ناخودآگاه احساس خستگي مي كنيم (با خودتان امتحان كنيد) اما اگر به جاي آن از يك عبارت مثبت استفاده شود نه تنها نيروي از دست رفته، ترميم و خستگي جسم را از بين مي برد بلكه نيروي مثبت و سازنده اي را به افراد هديه مي دهيم.

مثال:

به جاي پدرم درآمد؛ بگوييم : خيلي راحت نبود

به جاي خسته نباشيد؛ بگوييم : خدا قوت

به جاي دستت درد نكنه ؛ بگوييم : ممنون از محبتت، سلامت باشي


ادامه مطلب
نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: جمعه 29 دی 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

شرافت مردانه

روزی، وقتی هیزم شكنی مشغول قطع كردن یه شاخه درخت بالای رودخونه بود، تبرش افتاد تو رودخونه. وقتی در حال گریه كردن بود، یه فرشته اومد و ازش پرسید: چرا گریه می كنی؟ هیزم شكن گفت كه تبرم توی رودخونه افتاده. فرشته رفت و با یه تبر طلایی برگشت.

“آیا این تبر توست؟” هیزم شكن جواب داد: ” نه” فرشته دوباره به زیر آب رفت و این بار با یه تبر نقره ای برگشت و پرسید كه آیا این تبر توست؟ دوباره، هیزم شكن جواب داد : نه. فرشته باز هم به زیر آب رفت و این بار با یه تبر آهنی برگشت و پرسید آیا این تبر توست؟ جواب داد: آره.

فرشته از صداقت مرد خوشحال شد و هر سه تبر را به اوداد و هیزم شكن خوشحال روانه خونه شد. یه روز وقتی داشت با زنش كنار رودخونه راه می رفت زنش افتاد توی آب. هیزم شكن داشت گریه می كرد كه فرشته باز هم اومد و پرسید كه چرا گریه می كنی؟ اوه فرشته، زنم افتاده توی آب. ”

فرشته رفت زیر آب و با جنیفر لوپز برگشت و پرسید : زنت اینه؟ هیزم شكن فریاد زد: آره!

فرشته عصبانی شد. ” تو تقلب كردی، این نامردیه ”

هیزم شكن جواب داد : اوه، فرشته تو منو ببخش. سوء تفاهم شده. می دونی، اگه به جنیفر لوپز “نه” می گفتم تو می رفتی و با كاترین زتاجونز می اومدی. و باز هم اگه به كاترین زتاجونز “نه” میگفتم، تو می رفتی و با زن خودم می اومدی و من هم می گفتم آره. اونوقت تو هر سه تا رو به من می دادی. اما فرشته، من یه آدم فقیرم و توانایی نگهداری سه تا زن رو ندارم، و به همین دلیل بود كه این بار گفتم آره.

نكته اخلاقی:هر وقت مردی دروغ میگه به خاطر یه دلیل شرافتمندانه و مفیده است  .

نويسنده: قاسم شجاعی تاريخ: شنبه 25 آذر 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to ghasem.shojaei.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com